Tuesday, March 15, 2011

Pengupayaan Tenaga Kerja Muda


Selamat menyambut Hari Pekerja. Tatkala melalui tarikh 1 Mei ini, ada eloknya kita memikirkan perkara selain daripada soal berapa gaji yang dibayar, misalnya, kesediaan dan tahap tenaga kerja di negara in, terutamanya di kalangan generasi muda.

Antara penekanan dalam Model Ekonomi Baru (MEB) adalah menyediakan rakyat negara ini ke arah ekonomi prestasi tinggi, yang bermakna menuntut tahap tertentu dan baru dalam kecekapan pekerja di negara ini. Rasional penekanan kepada tenaga kerja muda adalah kerana golongan ini merupakan landskap sebenar kepada pembangunan ekonomi dan modal insan yang akan dilaksanakan demi mencapai status negara maju.

Persoalannya, apakah generasi muda negara ini, dengan persekitaran sosial, budaya, pendidikan dan politik sudah bersedia untuk menjadi kuasa tenaga kerja menggalas tanggungjawab sebagai pekerja prestasi tinggi dan membuka lembaran baru perekonomian negara.

Demi membangunkan barisan tenaga negara bagi memenuhi tuntutan tenaga kerja MEB, apakah langkah terbaik dan tuntas dan bersediakah rakyat negara kita mengambil alih semua sektor pekerjaan dalam semua sektor dan tidak bergantung harap kepada orang luar? Tidak dinafikan, rakyat negara ini sudah ada yang menempa nama dan kejayaan dalam bidang pekerjaan masing-masing sehingga menjawat jawatan penting, sama ada dalam mahupun luar negara, tetapi bagaimanakah kejayaan ini dapat dimanfaatkan dalam persekitaran yang lebih besar dan luas.

Persoalan yang perlu difikirkan, apakah kita mempunyai keupayaan untuk berubah dan boleh dibentuk menjadi pekerja yang berupaya bergerak dalam pasaran kerja yang memerlukan kemahiran tinggi dan khusus?

Pada masa sama, apakah institusi pendidikan dan latihan pekerjaan negara ini bersedia dan mampu melahirkan barisan tenaga kerja bagi memenuhi aspirasi melahirkan tenaga kerja tahap tinggi?

No comments:

Post a Comment

Followers