Saturday, March 19, 2011

Cukuplah 53 tahun, UMNO/BN sudah tidak layak menjadi pemerintah

Hakikatnya begitu banyak isu-isu terkini yang sepatutnya telah tidak melayakkan UMNO/BN untuk terus mengurus dan mentadbir negara ini. Dengan isu-isu terkini seperti ini layakkah lagi UMNO/BN memerintah Malaysia?:

  1. ‘Menganugerahkan’ Mykad kepada warga asing demi kepentingan kuasa politik yang tersasar.

  1. RM888 bilion duit Malaysia dilarikan masih belum terjawab oleh Perdana Menteri Najib yang juga Presiden UMNO.

  1. Menteri UMNO yang jaga undang-undang cuba manipulasi pemahaman undang-undang dalam kes First Lady.

  1. Mengamalkan politik wang dalam setiap kempen pilihanraya sama ada PRK mahupun PRU.

  1. ‘Merancang dan mengskripkan’ perbicaraan hal lubang dubur shaifool secara rendah moral dan akhlak hanya semata-mata mahu membunuh karekter Anwar Ibrahim yang sentiasa didakwa para pemimpin UMNO telah kehilangan pengaruh dalam kalangan rakyat. Dah dakwa tiada pengaruh pun tekan juga lagi! Kes ini logiknya, sudah sepatutnya tidak diteruskan!

  1. Melakukan fitnah terhadap Anwar Ibrahim.

  1. Para pemimpin UMNO yang memfitnah Anwar Ibrahim meliwat, tanpa 4 orang saksi yang beriman, telah tidak layak menjadi saksi seumur hidup mereka.

  1. Berusaha menggodam Kg Baru untuk akhirnya menghilangkan hak-hak dan wajah Melayu di kampung itu

  1. Memupuskan terlalu banyak tanah-tanah orang Melayu di ibukota Kuala Lumpur yang dahulunya pernah dilakukan di Pulau Pinang.

  1. Membelanjakan Rosmah Mansur, seorang yang hanya sebagai isteri Perdana Menteri sebanyak RM134 ribu untuk melawat ke luar negara. Datang dari sumber mana peruntukan ini?

  1. Presiden UMNO Najib Razak bersuara sama seperti suara Yahudi Israel apabila merujuk Ikhwanul Muslimin dan Dr Yusof Qardhawi sebagai pengganas.

  1. 14 buku teks sekolah rendah yang banyak kesalahan di bawah Kementerian yang diuruskan oleh seorang Timbalan Presiden UMNO. Banyak mana pembaziran dan kerugian wang rakyat dari apa yang berlaku itu.

  1. UMNO menghina Raja-raja Melayu dengan ‘mengiktiraf’ orang yang tidak layak langsung sebagai Wanita Pertama Malaysia.

  1. Melantik penasihat komunikasi kepada PM, sebuah agensi luar yang disyaki kuat punya kaitan dengan Yahudi Israel.

  1. Melaksanakan konsep 1Malaysia yang serupa bunyi dan kaedahnya, dengan 1Israel.

  1. Menaikkan harga minyak dan barang keperluan rakyat secara tidak terkawal dan mungkin harga minyak dan barang keperluan tersebut akan terus naik lagi.

  1. Perdana Menteri-Perdana Menteri dari UMNO mampak macam cerdik rupanya tidak, kerana pernah ditipu oleh menteri-menterinya sendiri dalam skandal PKFZ. Apakah layak mereka yang tidak cerdik dan mudah ditipu terus-terusan dilantik menjadi Perdana Menteri?

  1. Mengenakan saman ekor hingga rakyat menjadi kelam kabut dan susah. Tok Aki tua yang menunggang C70 buruk berulang alik dari rumah ke masjid pun kena saman laju!!

  1. Melantik Isa Samad yang didapati bersalah oleh UMNO sendiri dalam isu politik wang sebagai Pengerusi FELDA.

  1. Kos jejantas mewah yang menghubungkan KLCC dengan Hotel Impiana RM70,422 satu meter!

  1. Kerajaan di bawah pemerintahan UMNO/BN telah mencipta hutang isi rumah rakyat Malaysia mencecah RM557 bilion. Hal ini didedahkan oleh Azmin Ali Timbalan Presiden PKR.

  1. Di bawah kerajaan UMNO/BN telah menyebabkan rezab tunai FELDA merosot teruk selepas diambil-alih oleh Najib Razak yang waktu itu masih TPM.

  1. Pembelian kapal laut yang dilaporkan komisyennya 870%. Gila!!

  1. Dalam keadaan rakyat Jepun dilanda radiasi nuclear, Timbalan Presiden UMNO terus buat kenyataan bahawa perancangan pembinaan loji jana kuasa nuclear Malaysia akan diteruskan! Jepun yang canggih perkhidmatan elektriknya pun lintang pukang mahu mengawal loji nuclearnya, apalah pulak akan terjadi kepada rakyat Malaysia jika lojinya menghadapi padah seperti di Jepun dalam keadaan kuasa elektrik di Malaysia ‘kerap’ terputus bekalan di sana sini.

  1. ‘Menyerah’ tanah KTM di Tanjung Pagar Singapura secara memalukan maruah bangsa Melayu setelah Pulau Batu Putih terlepas begitu mudah!

Semoga seluruh rakyat wajar mula mengkaji dan memikirkan hal ini. Banyak kerugian yang akan menimpa rakyat jika UMNO/BN terus menang dalam PRU ke 13 nanti. Kerugian yang paling besar jika UMNO/BN terus memerintah ialah kehidupan rakyat akan terus terpalit dengan noda rasuah, pilih kasih, tekanan hidup, kezaliman dan ketidak-adilan dan mungkin banyak lagi tanah air akan tergadai!

Tak payahlah teruskan projek loji nuklear di Malaysia!

Melalui kenyataan Timbalan Perdana Menteri yang juga Timbalan Presiden UMNO Tan Sri Muhyiddin Yassin dan kenyataan-kenyataan daripada Datuk Peter Chin dan Datuk Seri Maximus Ongkili dua orang anggota cabinet kerajaan UMNO/BN, niat mahu menjayakan projek nuclear negara nampaknya akan diteruskan.

Peter Chin pada Disember tahun lalu telah mengumumkan bahawa Malaysia akan membina dua loji nuclear yang mampu menjana 1000 megawatt kuasa, katanya untuk mengurangkan penggantungan kepada minyak untuk menjana kuasa elektrik.


Isunya adalah apakah dua loji nuclear itu perlu?


Pada pandangan aku melihat kepada akibat yang berlaku di Hiroshima Nagasaki, Cheynobel dan Jepun kini, dua loji nuklear yang dimaksudkan itu adalah tidak perlu diteruskan walaupun niatnya mungkin hanya untuk menjana kuasa elektrik.


Pertama, apakah Malaysia sudah terdesak untuk mendapat sumber kuasa seumpama itu untuk bekalan elektrik pada masa sekarang atau akan datang? Sudah tidak ada sumber lainkah yang boleh dilakukan untuk tujuan itu?


Pada aku masih banyak sumber semulajadi yang berpotensi besar yang boleh dijayakan untuk tujuan yang dimaksudkan jika dirancangkan dengan teliti dan berintegriti. Begitu banyak negara-negara dunia yang tidak mempunyai jana kuasa nuclear yang mampu memacu ekonomi mereka untuk menjadi negara maju. Oleh yang demikian hakikat sebenarnya, Malaysia yang seluas ‘jantung pisang’ ini tidak memerlukan jana kuasa nuclear walau untuk apa tujuan sekali pun kerana ia terlalu berisiko dan sangat merbahaya kepada penduduk.


Kedua, dalam keadaan negara di bawah pemerintahan UMNO/BN yang tidak berintegriti, penuh dengan rasuah dalam pelbagai peringkat, tidak ada kepatuhan dan integriti dalam penafsiran undang, tiada semangat perlembagaan, campur tangan politik yang keterlaluan dalam hal-hal profesionalisme, kewujudan kes seumpama yang bertaraf liwat 2 yang penuh konspirasi dengan gaya dakwaan dan perbicaraan yang penuh memalukan dan tidak bermoral, maka mempunyai jana kuasa nuclear sangatlah memberi risiko yang besar kepada keselamatan rakyat dan negara keseluruhannya.


Adalah sangat dibimbangi kos pembinaan projek itu akan berserabut dengan komisyen yang patut dibayar atau diterima oleh sesiapa. Ingat, ini bukan seperti membina makmal komputer di sekolah-sekolah yang banyak runtuh dahulu. Ini membina loji nuclear, mana boleh macam beli kapal selam yang katanya tak boleh menyelam, mana boleh konkrit kurang simen banyak pasir, mana boleh guna paip PVC, mana boleh gua kayu capcai, mana boleh dinding retak, mana boleh bumbung runtuh, mana boleh syiling tercabut (?), ….. tapi pembinaan di Malaysia sejak dalam UMNO Baru ini macam-macam boleh berlaku!!!! Bahaya woii! Loji nuclear tau!!?


Oleh itu, hanya negara yang ada integriti dengan para pemimpin yang mempunyai sikap pertanggungjawaban yang tinggi sahaja yang boleh bercita-cita untuk menjayakan projek loji nuclear seumpama itu. Apabila ada perasaan bertanggung-jawab kerana sesuatu isu atau kesalahan, sanggup tanpa banyak bicara meletak jawatan. Apakah kepimpinan UMNO/BN yang ada ini sudah sampai ke tahap itu? Heh…jangan harap, mahu memerintah sehinga menongkat langit, mungkin !


Jelaslah bagi aku cita-cita mahu membina loji nuclear di Malaysia oleh kerajaan UMNO/BN bukanlah satu cadangan yang sesuai dan masuk akal sekurang-kurangnya selagi UMNO/BN memerintah! Ianya satu projek yang sangat merbahaya ! Belajarlah dari apa yang telah berlaku.



Akauntabiliti, Integriti dan Disiplin Jepun yang belum ada di Malaysia!

Yang ada di Malaysia masih ditahap pelukis kartun ultraman Jepun dikejar Tsunami dan pengulas perasan, "Ini pada diri saya adalah satu pengajaran kepada negara-negara lain untuk apa-apa mereka buat atau sebarang pembangunan yang mereka nak lakukan seharusnya berkait dengan perubahan iklim dan teknologi hijau".

Bayangkan kalau bencana seumpama itu berlaku di Malaysia, dalam keadaan rakyat hura-hara dan lintang pukang, apa pulak diulasnya!!?

Jika hendak diteruskan projek loji nuklear di Malaysia ini, wujudkan dulu para pemimpin yang dirasai rakyat sangat-sangat, sebagai berjiwa rakyat yang tulen, berintegriti, punyai akauntabiliti dan disiplin serta akhlaq yang mantap. Jika tidak, tak payahlah loji-loji nuklear ni!!



Ketua Loji Nuklear Menangis Umum Tahap Radiasi Sebenar

Ketua syarikat disebalik reaktor nuklear yang musnah di Jepun hari ini akhirnya menangis - apabila akhirnya mengakui negaranya sudah diselubungi radiasi yang dibebaskan dari kesan pemanasan-reaktor dan rod bahan bakar yang cukup untuk membunuh beberapa warga Jepun. Agensi Keselamatan Nuklear dan Industri Jepun mengakui bahawa bencana itu berada pada tahap 5, yang diklasifikasikan boleh menyebabkan krisis 'beberapa kematian radiasi' oleh Tenaga Atom Antarabangsa PBB.


Pengumuman rasmi itu dibuat setelah mereka menyedari semua radiasi sudah keluar sepenuhnya daripada loji. Mereka juga mengatakan bahawa 3 peratus daripada bahan bakar tiga reaktor di kilang Fukushima telah rosak teruk, menunjukkan teras reaktor sudah cair.

Seorang menteri senior Jepun juga mengakui bahawa negara itu sekarang diselubungi dengan skala tsunami dan krisis nuklear.

Beliau berkata para pegawai sepatutnya perlu mengakui lebih awal bagaimana seriusnya kebocoran radiasi. Setiausaha Kabinet Yukio Edano berkata: "Belum pernah terjadi sebelum ini gempa bumi dan tsunami yang besar melanda Jepun, terus terang, banyak perkara-perkara ini tidak termasuk dalam perancangan pengendalian bencana kecemasan kami.

Dalam pengalaman lalu, kita kena bergerak lebih cepat sedikit dalam menilai situasi dan menyelaras semua maklumat yang diberikan dengan lebih cepat. "

Pakar nuklear telah berkata selama beberapa hari Jepun akan menempuhi keparahan krisis.

Keadaan sekarang adalah serupa seperti kemalangan Three Mile Island di Pennsylvania pada tahun 1979. Hanya letupan di Chernobyl pada tahun 1986 menduduki skala teratas.

Timbalan pengarah jeneral NISA, Hideohiko Nishiyama, juga mengakui bahawa mereka tidak tahu apakah keadaan reaktor ini akan dapat dikawal.

Dia berkata: "Dengan operasi semburan air, kita memerangi yang api tidak dapat melihat. Api itu tidak merebak, tapi kita tidak boleh mengatakan ia kini berada di bawah kawalan."

Bagaimanapun Perdana Menteri Naoto Kan tetap berkeras bahawa negaranya akan dapat mengatasi bencana

"Kami akan membina semula Jepun dari awal," katanya dalam ucapannya yang disiarkan televisyen: "Dalam sejarah kita, bangsa di pulau kecil ini telah membuat pertumbuhan ekonomi yang menakjubkan dengan usaha dari semua warga negara Jepun. Itulah cara Jepun dibina."

Ia berlaku selepas gambar yang menunjukkan rod bahan bakar yang menjadi terlalu panas terkeluar melalui lubang besar di dinding sebuah bangunan reaktor di kilang nuklear Fukushima hancur.

Radiasi terbebas ke atmosfera dari rod uranium yang digunakan pada reaktor nombor empat, selepas kolam simpanan sedalam 45kaki yang direka untuk menstabilkan loji kering di dalam kebakaran.

Dan beberapa bahan radioaktif boleh sampai hingga ke England dalam masa dua minggu, menurut pakar.

Bagaimanapun mereka mengatakan hal itu tidak begitu berbahaya jika radiasi tiba ke pantai mereka kerana radiasi peringkat rendah telah pun tiba di Utara California.

Seorang pegawai PBB berkata radiasi yang sampai hingga ke Amerika adalah'sekitar satu bilion kali' di bawah tahap kesihatan yang mengancam.

Radiasi juga dijangka akan sampai ke Eropah, dan sekali lagi para pegawai menekankan bahawa mencapai tahap radiasi yang sampai ke England tidak akan cukup tinggi untuk menimbulkan apa-apa risiko pada kesihatan manusia.


Lars-Erik De Geer dari Institut Kajian Pertahanan Sweden berkata zarah radiasi ini akhirnya akan dikesan di seluruh Eropah.

"Ia bukan sesuatu yang biasa," katanya. "Tetapi ia tidak melebihi dari titik bahaya. Tahapnya sangat rendah dan orang ramai tidak perlu bimbang."

Ramalan bahawa zarah radiasi boleh sampai sehingga ke England dalam masa dua minggu ini berdasarkan pada data sebelum ini, yang dikumpulkan oleh para saintis yang memantau ujikaji nuklear di China.

Sementara itu, pekerja di loji elektrik yang musnah ini terus bertahan berusaha untuk mengelakkan krisis yang paling mereka takuti terjadi- seburuk Chernobyl.

Tuesday, March 15, 2011

Manifestasi Suara Belia




Di Malaysia, dianggaran sebanyak 11.8 juta jumlah bilangan golongan belia di dalam negara. Belia adalah golongan yang dikategorikan berada dalam lingkungan umur 15 hingga 40 tahun mengikut garis panduan Dasar Belia Negara. Dewasa ini, suara belia adalah signifikan dalam masyarakat kita memandangkan suara belia dikatakan lebih segar dan membawa pengaruh yang sangat besar dalam negara kita pada hari ini.

Sejarah membuktikan bahawa dalam menuntut kemerdekaan negara, suara-suara inilah yang berjaya membangkitkan semangat nasionalisme di dalam menuntut kemerdekaan daripada penjajah british. Hal ini jelas menunjukkan betapa kuat dan besar impak suara belia yang menjadi tunggak dan tulang belakang negara.

Selepas 52 tahun negara mencapai kemerdekaan, suara belia harus meneruskan kesinambungan ini dalam membentuk kecemerlangan yang lebih kepada negara dan meningkatkan kemajuan negara. Persoalan yang perlu diberikan perhatian adalah; Apakah bentuk cabaran belia di dalam alaf 21 ini serta apakah aspek yang perlu diberikan penekanan di dalam melahirkan generasi belia yang cemerlang dan berjaya dewasa ini?

Selain daripada itu, mungkin ramai belia yang tidak menyedari mengenai potensi dan hak-hak suara mereka untuk didengar. Wawasan 2020 yang diilhamkan pada tahun 1991 seharusnya ditunjangi oleh golongan ini dan mereka seharusnya lebih peka dalam keupayaan berkongsi idea dan pelbagai bentuk sumbangan bagi merealisasikanya. Oleh itu, apakah saluran yang terbaik yang boleh diaplikasikan oleh golongan belia pada hari ini dalam menyalurkan idea dan pendapat mereka? dan bagaimana membentuk keyakinan belia dalam menyumbang cetusan idea mereka? apakah juga langkah-langkah yang boleh diambil bagi memberikan peluang yang adil dan saksama kepada golongan belia dalam membangun dan memajukan negara?

MEB : Perspektif Anak Muda


Model Ekonomi Baru yang diumumkan baru-baru ini merupakan suatu anjakan dalam pemikiran pembangunan negara selepas Dasar Ekonomi Baru dilaksanakan selama empat dekad. Ia dikatakan suatu landasan baru dalam mengerakkan pembangunan dengan cara dan kerangka berbeza sesuai dengan keperluan semasa.

Ia bukan persoalan mewujudkan suatu suasana ekonomi domestik tetapi turut menyediakan negara untuk terus berdaya saing pada tahap kecekapan tertinggi sesuai dengan pengisian untuk menjadi sebuah negara maju.

Beberapa isu yang dibangkitkan seperti perangkap ekonomi pertengahan memperlihatkan negara dalam situasi yang sukar apabila berada di dalam keadaan yang sukar apabila bersaing dengan negara maju dan ekonomi nilai tinggi, sedang pada masa sama tidak dapat bersaing secara cekap dengan negara yang baru membangun.

Persoalan yang dibangkitkan ini merupakan sebahagian daripada permasalahan dan penyelesaian yang perlu ditangani dan dicapai, dan sebagai anak muda, adakah anda mempunyai pemikiran yang lebih tajam dan bernas dalam menjawab MEB. Bagaimana anda mahu menterjemah suatu idea dan pemikiran di atas kertas menjadi suatu yang mampu laksana.

Selama ini anak muda, khususnya generasi muda masa kini dikatakan memiliki pendedahan dan keberanian menyuakan pandangan, lantas bagaimana MEB dilihat melalui pemahaman anak muda kerana model ini juga merupakan masa depan mereka.

Jika anak muda hari ini masa depan negara, maka model ini merupakan satu asas untuk mereka mengukuhkan asas ekonomi dan memperteguhkan diri untuk bersaing dalam negara dan juga antarabangsa. Atau jika benar, anak muda mempunyai pemikiran analitikal dan kritis, maka mereka perlu berupaya mencambah pemikiran dalam memberi tafsiran kepada MEB dan mengambil model ini untuk manfaat diri dan menggilap upaya diri.

Zaman untuk kita disuap dan disogok dengan pelbagai bantuan dan subsidi perlu dikikis dan dibuang kerana cabaran masa akan datang memerlukan manusia yang berdaya saing atas nama merit dan kompetetif.

Atau anda, sebagai anak muda masih mencari sesuatu dalam MEB ini yang perlu ada dan wajib ada.

Fenomena Buang Zuriat !


Mungkinkah masalah dan persoalan ini merupakan suatu warisan sepanjang zaman? Mengapa tidak kerana masalah buang bayi sudah bertahun-tahun diperkatakan dan jika dikira secara matematik, bilangannya semakin meningkat sehingga dikatakan mencetuskan kegusaran.

Apakah ini merupakan satu penyakit zaman moden yang kini menunjukkan tanda kronik atau ini satu lagi persoalan takdir, atau kita mengatakan, masalah buang anak ini berlaku disebabkan pelaku lebih menurutkan kata hati dan gelora nafsu, bukan akal dan jauh sekali nilai moral dan hukum agama.

Perkara yang turut mencetuskan lagi rasa gundah adalah pembuangan bayi yang dulu jarang sekali membabitkan kematian, kini memperlihatkan kecenderungan begitu banyak anak-anak yang baru lahir ini tidak bernyawa. Lalu apakah hukuman setimpal untuk golongan ini - mungkinkah penjara seumur hidup atau hukum gantung sampai mati kerana melakukan pembunuhan dan menyebabkan pematian? Lantas bagaimana pula pasangannya yang mungkin sudah lama menghilangkan diri untuk tidak mahu bertanggungjawab.

Juga, apakah kita mengatakan si pelaku itu kejam apabila dia menjadi mangsa serangan seksual, misalnya dirogol hingga mengandung, dan perogolnya pula masih bebas atau sekadar meringkuk dalam penjara, sedang mangsa rogol ini berdepan dengan aib.

Ini merupakan dua fenomena jelas yang dipisahkan oleh garis noral berbeza tetapi ia menjadi menjadi garis bawah besar kepada masalah pembuangan anak. Apakah masyarakat boleh lakukan atau sekadar menjatuh hukum dengan mengatakan, betapa rosaknya akhlak sebahagian anggota masyarakat ini.

Atau, apakah kita mahu berkata begini, berani buat berani tanggung.

Dalam konteks masyarakat pelbagai adat, budaya dan yang paling pentingnya agama, krisis pembuangan anak ini menjadi lembaran yang berlapis-lapis dengan standard sendiri bahawa dalam suatu kelompok, melahirkan anak luar nikah bukan merupakan suatu kesalahan moral dan agama yang begitu berat dan status anak ini lahir tidak pernah dipersoalkan.

Bagaimana pula dalam konteks masyarakat Islam, bagaimana kita mahu melihat situasi ini tidak dalam pengertian dan pemahaman dosa semata-mata, bahawa yang salah tetap salah dan menerima hukumnya, sama ada hari ini atau kemudian, sedangkan, apakah anak yang baru lahir itu perlu menjadi korban.

Tentunya, melihat kepada perkembangan hari ini dan menilai sejarah pembuangan anak ini, sesuatu perlu dilakukan, tidak cukup sekadar pendidikan agama dan keteguhan iman kerana sesetengah kes memperlihatkan teori dominonya dengan kesan hujungnya adalah membuang anak.

Lantas, adakah anda mempunyai kepercayaan atau tafsiran lain terhadap persoalan ini?

Pengupayaan Tenaga Kerja Muda


Selamat menyambut Hari Pekerja. Tatkala melalui tarikh 1 Mei ini, ada eloknya kita memikirkan perkara selain daripada soal berapa gaji yang dibayar, misalnya, kesediaan dan tahap tenaga kerja di negara in, terutamanya di kalangan generasi muda.

Antara penekanan dalam Model Ekonomi Baru (MEB) adalah menyediakan rakyat negara ini ke arah ekonomi prestasi tinggi, yang bermakna menuntut tahap tertentu dan baru dalam kecekapan pekerja di negara ini. Rasional penekanan kepada tenaga kerja muda adalah kerana golongan ini merupakan landskap sebenar kepada pembangunan ekonomi dan modal insan yang akan dilaksanakan demi mencapai status negara maju.

Persoalannya, apakah generasi muda negara ini, dengan persekitaran sosial, budaya, pendidikan dan politik sudah bersedia untuk menjadi kuasa tenaga kerja menggalas tanggungjawab sebagai pekerja prestasi tinggi dan membuka lembaran baru perekonomian negara.

Demi membangunkan barisan tenaga negara bagi memenuhi tuntutan tenaga kerja MEB, apakah langkah terbaik dan tuntas dan bersediakah rakyat negara kita mengambil alih semua sektor pekerjaan dalam semua sektor dan tidak bergantung harap kepada orang luar? Tidak dinafikan, rakyat negara ini sudah ada yang menempa nama dan kejayaan dalam bidang pekerjaan masing-masing sehingga menjawat jawatan penting, sama ada dalam mahupun luar negara, tetapi bagaimanakah kejayaan ini dapat dimanfaatkan dalam persekitaran yang lebih besar dan luas.

Persoalan yang perlu difikirkan, apakah kita mempunyai keupayaan untuk berubah dan boleh dibentuk menjadi pekerja yang berupaya bergerak dalam pasaran kerja yang memerlukan kemahiran tinggi dan khusus?

Pada masa sama, apakah institusi pendidikan dan latihan pekerjaan negara ini bersedia dan mampu melahirkan barisan tenaga kerja bagi memenuhi aspirasi melahirkan tenaga kerja tahap tinggi?

Belia dan Cabaran Semasa


Belia secara takrifnya berumur antara 17 hingga 40 tahun. Satu julat umur yang besar yang mengumpulkan satu kelompok yang sangat signifikan dalam sesebuah masyarakat. Apabila kita memerhatikan masayarakat kita pada hari ini, maka sebahagian besar permasalahan dalam masyarakat bahkan negara kita hari ini adalah masalah yang melibatkan golongan belia.


Mari kita senaraikan beberapa contoh masalah yang selalu kita dengar. Masalah gejala sosial, seks bebas luar nikah, rempit dengan pelbagai aksinya, masalah budaya lepak, kes-kes jenayah seperti rogol dan jenayah-jenayah seksual yang lain kebanyakannya melibatkan golongan ini. Gejala hiburan berlebihan, tidak serius, membazirkan masa, juga melibatkan golongan belia. Masalah kekurangan kualiti tenaga kerja, pengangguran, kegagalan memenuhi pasaran pekerjaan dan kegagalan dalam akademik juga melibatkan golongan belia. Malah bagi saya, permasalahan kurang cemerlangnya pencapaian negara dalam bidang sukan juga adalah isu belia.


Menjadi salah seorang belia hari ini, kita tertanya-tanya, kenapa segala ini berlaku kepada generasi belia hari ini dan di manakah punca silapnya. Bukan untuk menunding jari mencari salah silap sesiapa, tetapi untuk cuba mencari penyelesaiaannya bersama. Mengenalpasti punca masalah adalah sebahagian daripada usaha ke arah menyelesaikan sesuatu masalah itu. Kenapa negara kita dan masyarakat kita gagal melahirkan generasi belia yang benar-benar berkualiti?

Lalu apakah agenda yang akan menjadi penggerak (motive for action) generasi belia hari ini. Mereka lahir merdeka, kebanyakannya hidup senang dan tiada apa lagi yang perlu diperjuangkan? Bagaimana untuk menanamkan daya juang kalau sememangnya tiada lagi istilah perjuangan dalam hidup mereka? Bagaimana mengajar belia supaya sanggup bersusah kalau semua perkara mereka perolehi tanpa perlu bersusah payah? Lalu dalam situasi ini ke manakah dihalakan tenaga yang banyak yang ada pada belia? Ke manakah dicurahkan segala kemampuan untuk belajar sesuatu yang baru yang ada pada belia? Ke manakah diletak semangat yang tinggi yang ada pada belia?



Semua pihak (masyarakat, agensi kerajaan, agensi swasta dan badan-badan bukan kerajan) berperanan membimbing dan mengasuh belia menjadi mahir dan berjasa kepada negara dan bangsa. Belia yang berkemahiran pasti memberikan jasa kepada negara dan bangsa tanpa mengira tahap pendidikan mereka.

Pasir, Sungai dan Alam Sekitar


Atas nama pembangunan, pasir sungai telah dilombong. Barangkali, inilah tuntutan pembangunan dan tentunya, tidak ada bahan ganti lain yang sesuai untuk menggantikan pasir dalam pembinaan. Hakikatnya, ada suara dan pandangan mengenai kegiatan ini yang didakwa memberi kesan kepada alam sekitar, atau lebih tepatnya, kerosakan alam sekitar seperti hakisan sungai dan tebing sungai runtuh yang menjejaskan kehidupan.

Sekali lagi, apakah ini isu besar yang mencetuskan kerisauan? melihat kepada sentimen semasa, jelas sekali isu melombong pasir tidak begitu diperkatakan, sedangkan sekala kesannya kepada alam sekitar pada suatu hari nanti pasti besar, apatah lagi, Malaysia sebagai negara membangun memerlukan pasir dalam pembinaan.

Di sesetengah negeri seperti Selangor, kegiatan melombong pasir mencetuskan pelbagai polemik, termasuk integriti politik dan pentadbiran awam, namun persoalan alam sekitar tidak dapat diketepikan memandangkan kegiatan ini juga tidak jauh daripada penempatan manusia.

Bagi sesetengah negeri pula, melombong pasir mungkin dilakukan untuk tujuan mendalamkan dasar sungai dan tidak begitu tinggi tekanan untuk tujuan pembangunan, tetapi apakah negeri-negeri yang mempunyai sungai-sungai yang besar dengan sumber pasir yang kaya tidak boleh dimanfaatkan oleh negeri yang terhad bekalannya seperti Selangor dan negeri Sembilan.

Memperkatakan pembangunan dengan alam sekitar merupakan suatu yang tidak dapat dielakkan tetapi sudah menjadi hukum alam pula, alam sekitar menjadi taruhan dan mangsa. Apakah ini disebabkan bahawa kita melebihkan pembangunan berbandung alam sekitar dan keselesaan alam yang didiami? Tidak bolehkan kita sebagai manusia dan peminjam alam ini menjadi lebih berhemah dan bertanggungjawab dengan melakukan sesuatu demi memastikan alam sekitar lebih terjaga, atau paling tidak terkawal. Aktiviti mengorek pasir sungai ini tidak pernah dilihat sebagai suatu isu yang besar, tetapi kita perlu melihat ke depan dan menjangkakan sesuatu yang tidak baik daripada kegiatan manusia.

Melahirkan Guru Cemerlang


Saban tahun sempena Hari Guru, pasti akan diadakan majlis menyampaikan anugerah kepada guru-guru yang diangkat sebagai cemerlang, pastinya, pengiktirafan itu dibuat berdasarkan penilaian kepada pencapaian di dalam kelas dan luar kelas.

Hakikat ini menunjukkan betapa profesion perguruan yang berdepan dengan pelbagai cabaran dan perubahan, amat penting apatah lagi apabila menghubungkaitkannya dengan usaha dan tugas membentuk dan melahir generasi yang diasuh dan terdidik.

Namun tantangan dan keperluan semasa memerlukan guru dan profesion ini sentiasa berubah sesuai dengan keperluan dan tuntutan zaman. Tuntutan ibu bapa terhadap pencapaian dan pendidikan anak mereka misalnya, tidak sama seperti guru ketika zaman penjajah atau semasa awal kemerdekaan. Ketika itu, guru digeruni dan dihormati dengan kuasanya terhadap murid dan pelajar boleh dianggap tinggi termasuk merotan.

Tentunya, keadaan itu tidak sama dengan hari ini, apabila kelebihan dan keistimewaan guru itu sudah tidak relevan dengan masa, maka cabaran dan beban tugas guru juga berubah, lantas untuk memenuhi cabaran dan beban itu, guru dan profesion pendidik juga seharusnya melalui fasa perubahan mengikut keperluan semasa.

Pastinya juga, pihak kerajaan, jabatan, ibu bapa, murid dan pelajar juga masyarakat sentiasa mengharap, para pendidik dapat menyumbang sesuatu demi kecemerlangan generasi yang dilahirkan oleh sistem pendidikan dan kerjaya guru ini. Dalam keadaan seperti ini, pastinya, cabaran dan beban yang menjadi tekanan juga amat besar untuk dipikul, tetapi apakah guru mampu melakukannya.

Maka, mungkinkah suatu hari nanti tidak ada stigma kerjaya perguruan ini menjadi pilihan terakhir selepas tidak ada "kerjaya lain" yang diberjaya dicapai, lalu mereka memilih untuk menjadi guru. Atau, dengan hambatan pelabagi kerenah dan masalah di sekolah, guru kita sekadar menjadi orang makan gaji, yakni bekerja untuk mendapat wang gaji, tanpa roh dan jiwanya.

Apa-apa kerjaya yang dilakukan tanpa roh dan jiwa tidak akan menjadi suatu yang melahirkan kecemerlangan, sama ada pada guru, dan pastinya murid dan pelajar. Hakikatnya, kerjaya guru memang memerlukan kecemerlangan bukan sekadar di kalangan seorang dua guru sehingga melahirkan seorang tokoh, tetapi demi kejayaan seluruh generasi, maka seluruh warga pendidik perlu menjadi guru cemerlang.

Keperluan Nuklear Negara...


Ketika kerajaan membayangkan untuk memiliki loji nuklear sendiri, ternyata mencetuskan pelbagai reaksi, sama ada menyokong dan menentang. Namun, penelitian mendapati, lebih ramai yang menentang dan dengan alasan yang sememangnya sudah dijangkakan - iaitu soal keselamatan, dan isu ini dikaitkan dengan insiden Chernobyl, bekas Kesatuan Soviet.
Hakikatnya, ia merupakan insiden malang dan menjadi trauma panjang kepada manusia sejagat, malah Malaysia sendiri. Melihat kepada insiden tersebut, tentunya, banyak pengajaran yang diperoleh jika kita di Malaysia mahu mempunyai loji sendiri. Ya, sememangnya, aspek keselamatan tidak boleh dikompromi sama sekali dan setiap negara yang membabitkan diri dalam penghasilan tenaga nuklear melakukan prosedur keselamatan paling tinggi dengan kesilapan dan kecuaian sifar.
Apakah Malaysia memerlukan nuklear untuk keperluan tenaga pada masa akan datang? Apabila kita mengambil kira simpanan minyak dan sumber tenaga lain seperti hidro elektrik, maka alternatif paling dekat dan berkemampuan menampung permintaan yang tinggi pastinya tenaga nuklear.
Namun, sikap awal memperlihatkan ramai yang tidak senang dengan penggunaan tenaga nuklear, terutamanya mendirikan loji kerana kebimbangan malapetaka, misalnya jika berlaku kebocoran. Tetapi apakah ketakutan ini perlu menguasai diri kita selama-lamanya sehingga kita terus jumud dan ketakutan? Jawapan kepada ketakutan itu tentunya memerlukan kita mengusahakan alternatif lain, tetapi apakah yang terbaik, cekap dan tidak meninggalkan kesan kepada alam sekitar.
Bagi sebilangan orang, kenapa tenaga tidak sahaja dijanakan melalui air (membina sempangan) atau tenaga solar dan mungkin angin. Ia nampak mudah dan mesra alam tetapi berapakah keupayaan dan berapa besarkan alam sekitar diperlukan untuk menghasilkan tenaga untuk menampung keperluan.
Kita mungkin terlalu bimbang ancaman radiasi dengan gambaran yang berlaku di Hiroshima dan Nagasaki, juga Chernobyl, tetapi kita tidak pernah berasa terlalu takut dengan kerosakan alam yang dijana oleh bahan bakar fosil.
Sama ada mahu atau tidak suka, kita tidak mempunyai banyak pilihan selain daripada memilih tenaga nuklear, atau paling tidak pun kita perlu mempunyai pengetahuan dan ilmu berkaitan penghasilan tenaga nuklear yang antara lainnya melibatkan proses pengayaan uranium. Pastinya, aspek penting dalam perkara ini adalah menguasai teknologi dan kita tidak boleh ketinggalan dalam hal ini.
Persoalan keselamatan pula kita boleh belajar daripada kelemahan era komunis Soviet dan yang jelas semuanya berlaku akibat kelemahan manusia selain daripada aspek kewangan, sedang banyak negara lain membangunkan teknologi nuklear mereka sehingga ke tahap pemprosesan uranium tahap tinggi tanpa mengabaikan serta memberi jaminan tanpa tolaransi bahawa tidak akan kecelakaan yang berulang.
Pada akhirnya, kita akan menentukan sendiri keperluan kita dalam penggunaan tenaga nuklear, membuat pilihan yang terbaik sama ada memilih untuk memajukan teknologi nuklear atau bersikap, tidak perlu selagi isu keselamaan menjadi hambatan.

Subsidi Perspektif Pengguna


Ramai yang marah-marah dan meluahkan perasan tidak senang dengan pengumuman kerajaan bercadang menarik balik subsidi, dengan alasan mengurangkan perbelanjaan kerajaan, dan lebih teruk jika subsidi terus diberikan akan menyebabkan Malaysia lingkup macam Greek.

Benarkah? Ramai yang beranggapan Malaysia tidak akan terjerumus ke tahap tersebut berikutan asas ekonomi dan kewangan Malaysia yang lebih baik, tetapi tidak kurang juga yang mendakwa, masalah kewangan kerajaan berpunca daripada ketirisan yang berlaku dalam perbelanjaan, yakni, banyak wang yang dibelanjakan oleh kerajaan tidak sampai kepada sasaran, sebaliknya hanya memenuhi kantung pihak tertentu.

Namun perkara yang menarik harus dirujuk dan diperkatakan dalam perkara ini bahawa subsidi merupakan perbelanjaan yang turut ada dalam Islam, yakni wang perbendaharaan yang dikeluarkan untuk membantu golongan sasaran dalam kehidupan seharian, misalnya golongan miskin.

Ahli ekonomi pula mendakwa subsidi mengherotkan ekonomi, yakni dianggap sesuatu yang tidak baik kepada ekonomi tetapi harus disedari subsidi juga berperanan besar dalam merangsang ekonomi dan keupayaan membeli. Selain sebab ini, sebenarnya, kita tidak boleh menganggap subsidi sebagai suatu yang jengkel atau negatif dan tidak sepatutnya ada.

Cuma dalam keadaan tahap pendapatan rakyat Malaysia sekarang ini, dengan harga tanpa subsidi, apakah kita mampu hidup dengan selesa, bergerak dengan mudah memandu kereta yang minyaknya mendapat subsidi kerajaan. Jangan lupa negara yang harga minyaknya tinggi penduduknya diselamatkan oleh situasi seperti pembelian kereta yang tidak dibeban dengan bayaran cukai yang tinggi seperti Malaysia, selain tahap pendapatan mereka yang tinggi menjadikan harga kereta relatif rendah, sedang di Malaysia dengan tahap pendapatan sekarang bagi kebanyakan rakyat Malaysia, harga kereta dianggap tinggi.

Ini sekadar contoh mudah yang boleh disangkal dengan pelbagai teori dan andaian tetapi satu pertanyaan mudah, negara manakah tidak ada subsidi kerajaan untuk barang, komoditi dan perkhidmatan?

Namun dalam keadaan dunia sekarang dan keperluan perbelanjaan yang lebih tinggi untuk menjana pembangunan dan kemajuan, wang untuk perbelanjaan merangsangkan ekonomi amat diperlukan tetapi menidakkan bantuan kerajaan atau subsidi tidak boleh diketepikan. Perkara yang penting adalah keperluan menentukan keutamaan perbelanjaan dan subsidi kepada kumpulan sasar yang layak. Hakikatnya, kita masih memerlukan subsidi dan kecekapan menguruskan kewangan agar tidak berlaku ketirisan perlu dielak atau dipastikan tidak berlaku.

Palestine : Visi Baru Perjuangan


Berakhirnya Perang Dunia Kedua memperlihatkan juga nasib rakyat Arab Palestin sebagai pelarian di bumi sendiri, dan sejak sekian lama harapan untuk menyaksikan nasib mereka terbela semakin meruntun hati dan mencatat nota kecewa. Apakah ini nasib pancang tentang kekecewaan atau kegagalan masyarakat Arab dan dunia Islam dalam memperjuangkan nasib mereka.

Tentunya, dalam isu Palestin ini, kita tidak perlu berbicara tentang keadilan kerana ia sudah lama lesap, tetapi sebagai orang yang prihatin dan peduli, apakah yang boleh dan mampu kita sumbangkan.

Rasanya, sekadar berdemo setiap kali ada isu berkaitan Palestin dan kekejaman Israel, ia tidak memadai kerana sejak sekian lama, luahan asa marah dan benci terhadap bangsa Yahudi dan rejim Tel Aviv tidak pernah meninggalkan kesan atau perubahan positif. Ini bukan persepsi pesimis, tetapi dalam pelbagai usaha yang dilakukan terutamanya politik dan diplomatik, kita perlu memikirkan hemat dan cara baru dalam berdepan dengan keangkuhan dan kekejaman tegar bangsa Yahudi menindas rakyat Palestin dan mempermainkan masyarakat dunia.

Begitu juga, kita tidak boleh bergantung harap kepada Washington yang lebih merupakan kerbau dicucuk hidup wilayah bangsa Yahudi dan PBB seperti tidak mempunyai sebagai makna kewujudan dalam isu Palestin.

Sewajibnya, kita kembali kepada diri kita, sebagai umat Islam dan atas nama kemanusiaan sejagat untuk memikirkan dan menyalurkannya dalam bentuk tindakan, langkah atau cara untuk berdepan dengan kemelut ini agar rakyat Arab Palestin mendapat haknya - hak mendirikan negara sendiri yang merdeka, bebas dan bermaruah - juga memaksa bangsa Yahudi menerima hakikat bahawa tanah yang mereka duduki bukan hak mutlak mereka.

Demikian juga sekatan tidak adil ke atas wilayah Palestin - Gaza dan Tebing Barat - sewajarnya ditamatkan serta-merta dan tanpa syarat, serta menidakkan semua alasan rejim Tel Aviv yang kononnya melindungi kesilapannya. Ini juga merupakan salah satu isu penting dalam perjuangan Palestin selain mendapat tanah dengan status merdeka.

Namun sebagai warga prihatin, apakah input, idea, cadangan dan gagasan yang boleh kita salurkan demi Palestin, selain daripada bantuan material berupa bantuan perubatan, makanan atau pembinaan untuk warga Palestin khususnya di Tebing Barat. Mereka sudah lama dihina, ditindas dan menderita dan menanti pembelaan dan keadilan yang tidak pernah wujud dalam realiti.

Guru Siswazah Berpolitik !


Tidak dinafikan guru memainkan peranan besar dalam politik negara ini, terutamanya politik Melayu pada tahun 1950-an dan 1960-an, tetapi seiring dengan perjalanan masa, peranan guru telah ditiadakan.

Namun, dengan pengumuman terbaru, guru siswazah diberi kebenaran untuk terlibat aktif dalam politik, itu pun dengan kebenaran dan kelulusan. Bagaimana pun ramai yang tertanya-tanya dengan keputusan kerajaan ini dan ada yang melihat ia merupakan keputusan terdesak dan sukar difahami.

Sebelum kita melihat lebih jauh, ada baiknya kita merenung dulu peranan guru hari ini dan juga berpedaan politik negara masa kini berbanding sebelum dan pada tahun-tahun awal kemerdekaan.

Memang benar mereka pernah memainkan peranan penting dan besar serta pengaruh mereka amat besar kepada demografi negara, namun, hakikatnya realiti politik semasa mungkin menyebabkan guru berpolitik dianggap tidak sesuai.

Suatu ketika dulu peranan guru dianggap penting kerana mereka merupakan golongan terpelajar negara pada masa itu, malah merupakan anak warga terdidik yang ramai berbanding bilangan berbanding bidang lain. Pada masa sama, guru mendapat tempat tinggi dalam masyarakat, justeru pengaruh mereka juga kuat.

Lalu melihat kepada situasi politik semasa, apakah suasana pada tahun 50-an dan 60-an masa serupa dengan keadaan hari ini? Ini persoalan yang perlu diambil kira tatkala banyak cakap-cakap menyebut tugas guru di sekolah yang sarat.

Dan jika guru siswazah dibenarkan berpolitik secara aktif, bagaimana pula tumpuan kepada anak murid di kelas, sedangkan masa yang diperlukan untuk berpolitik juga begitu menuntut dan menekan. Ia sebenarnya sama seperti seseorang mempunyai dua kerjaya dalam satu masa.

Lantas, apakah kita akan mendapat kualiti pendidikan terbaik untuk pembentukan generasi baru negara, atau keperluan politik semasa amat menuntut dan perlu dipenuhi.

Sama ada positif atau negatif tindakan ini, terpulang kepada individu yang memilih untuk menjadi ahli politik yang aktif dan perlunya mempunyai sikap objektif dalam dua bidang ini kerana sebagai seorang guru tentunya perkara yang diutamakan adalah kerjaya sebagai guru dan bukannya politik kepartian.

Emansipasi Palestin


Isu Palestin merupakan masalah berpanjangan tanpa kesudahan. Walaupun banyak dalil atau hujah, termasuk mengaitkannya dengan ketentuan Tuhan, persoalannya, apakah kita hanya mahu berdiam diri tanpa berusaha.

Tegasnya, kita sebagai manusia sivil dan juga Islam harus berbuat sesuatu, paling tidak pun menyumbang sedikit wang atau menghulurkan doa untuk kebaikan sahabat kita di Palestin yang terus dihina di tanah tumpah sendiri sejak lebih enam dekad.

Jika melihat pada situasi semasa, semua akan tahu mengenai penguasaan Yahudi yang tidak dapat ditentang kerana hubungannya dengan Amerika Syarikat, tetapi itu bukan alasan untuk kita beralah dan hanya meletakkan kesalahan kepada kuasa besar ini, atau mengecam Yahudi dan negara Israel sahaja.

Perkara yang penting demi melihat Palestin akan terus bertahan adalah perlunya sokongan dan bantuan berterusan seluruh masyarakat Islam dan dunia yang mencinta keadilan dan kesakmaan, bahawa perjuangan Palestin dalam apa jua bentuk mesti berterusan, bukan bermusim atau tenggelam timbul.

Perkara penting adalah menyatukan seluruh umat dan negara Islam, mempengaruhi masyarakat dunia dan mengenakan tekanan terhadap negara Yahudi dan AS bahawa kekejaman dan ketidakadilan mereka tidak boleh diterima oleh dunia, bahawa mereka mesti bertanggungjawab terhadap perbuatan dan tindakan mereka selama ini dan membetulkan segala kesalahan dan kerosakan.

Emansipasi Palestin bukan anti-Yahudi atau Israel, tetapi ini adalah memberi hak kepada yang hak dan memadamkan kekejaman dan ketidakadilan yang dipaksa ke atas bangsa lain.

Euphoria iPhone4


Bagi golongan yang taksub terhadap gajet dan perisian ICT, pastinya pelancaran iPhone4 mencetuskan fenomena baru yang memerlukan mereka menjadi peserta kepada perkembangan terbaru ini, dengan fahaman dan gambaran, memiliki gajet bersama perisian terkini menjadi satu simbol status berada dalam kelompok depan dalam masyarakat moden hari ini.

Fenomena ini menunjukkan bagaimana teknologi begitu memain peranan dalam kehidupan dan memiliki dan menguasainya merupakan suatu kebanggaan dan ia mempunyai suatu daya tarikan yang tidak boleh ditolak sama-sekali.

Namun, melihat kepada gaya dan trend pemilikan, kita boleh memahami bahawa masa depan bakal memjadikan hidup dan kehidupan kita lebih berpaut kepada gajet dan perisian teknologi ini dalam hampir semua urusan seharian kita, sama ada untuk bergerak, membeli-belah, apatah lagi berhubung.

Inilah dunia hari ini, sehalanya mengenai gajet terkini dan moden yang sesuai dengan kepantasan hidup ini bergerak, dan ia bukan sekadar menawarkan perkhidmatan dan pembaharuan, tetapi menyogokkan kita dengan cara hidup yang serba-baru atas nama sofistikated atau canggih.

Barangkali, pada suatu masa nanti, pengertian hidup moden dan ke depan ditandai dengan pemilikan dengan aspek ini, dan ini bermakna membuka suatu lembaran baru daripada sudut ekonomi dan cara hidup, bagaimana teknologi ini mampu menjana ekonomi penghasil atau pengeluar, malah pengguna boleh memanfaat teknologi ini dalam perekenomian.

Bagi anak-anak muda khususnya generasi Y dan Z, ini merupakan era mereka, hidup dan kehidupan mereka serba-serbinya menjadi lebih pantas dan bergantung sebahagian besar kepada teknologi ini dengan gajet dan perisian terkini, memberikan mereka segala yang dimahukan seperti untuk berlibur, berhubung dan segala bentuk perolehan maklumat.

Masa Depan Generasi Muda FELDA


Selepas generasi pertama mengecapi segala kepayahan dalam meneroka tanah dan mengubah kehidupan mereka, kini tiba masanya kepada generasi kedua, ketiga dan juga keempat yang bakal mengubah arah tuju kehidupan mereka dan juga rancangan pembangunan tanah kerajaan ini. Felda merupakan nama besar dalam pembangunan negara, malah menjadi contoh kepada negara lain bagaimana pembangunan luar bandar ditransformasikan secara besar-besaran dan ekonomi skala besar.

Namun, perubahan masa memperlihatkan perubahan berlaku dalam Felda dan juga orientasi perniagaan pertaniannya, dan demikian juga generasi kedua dan seterusnya. Persoalan yang sering dibangkitkan adalah sejauhmanakah mereka mampu membawa legasi Felda dalam mendepani perubahan sosio-ekonomi dan demografi.

Perkara paling mudah untuk diperhatikan, tidak mungkin semua anak yakni generasi kedua dan ketiga atau keempat dapat mewarisi tanah yang diusahakan oleh generasi pertama, dan dengan andaian jika mereka terus kekal di Felda, apakah yang mereka mampu sumbangkan, atau apakah yang boleh mereka lakukan untuk meneruskan kelangsungan hidup. Apakah mereka akan menjadi buruh ladang yang tidak bertanah? Jika ini berlaku, bermakna nasib mereka boleh dianggap lebih terus berbanding generasi pertama. Malah, dewasa ini kita boleh saksikan bagaimana ladang-ladang Felda ini dilimpahi oleh kemasukan buruh asing teruatama Bangladesh dan Indonesia.

Lantaran itu, sesuatu perlu dilakukan dan juga difikirkan bersama bukan sahaja warga Felda sendiri, malah pihak berwajib dalam membentuk arah tuju generasi baru Felda. Mungkinkah nasib mereka perlu dibuka sama seperti anak-anak kampung tradisi lain yang perlu berhijrah keluar untuk membaiki hidup atau memulakan kehidupan baru tanpa tongkat khusus pihak berkuasa. Ketika pencapaian dan meritokrasi sering diperkatakan, mungkin anak-anak generasi baruy Felda ini perlu mengubah paradigma dalam kehidupan mereka untuk lebih berdikari dan mengupayakan kendiri untuk mencipta kejayaan sama seperti anak-anak lain yang tidak lahir dalam Felda.

Bagi mengikuti perbincangan topik ini, sila menonton rancangan U-Wartawan, 17 Disember di Saluran 501, Astro Awani pada pukul 10 malam.

Khurafat dalam Filem Seram !


Sejak beberapa tahun ini, terdapat kecenderungan di kalangan pembikin filem dan drama tv menghasilkan genre seram sama ada dalam bentuk seram atau komedi, tentunya atas nama hiburan. Hakikatnya juga, unsur seram sama ada mistik, ghaib, hantu, roh atau jin bukanlah fenomena baru, sebaliknya sudah lama wujud dalam sinematografi negara. Lebih daripada itu, genre seperti ini juga turut ada dalam sastera lisan yang jauh lebih lama.

Melihat kepada aspek seram, tahyul, mistik, hantu dan jin sebenarnya melihat kepada konteks kepercayaan masyarakat yang mempercayai dan terpengaruh dengan kewujudan seperti ini, dan mendasar segala kepercayaan tanpa peduli kebenaran atau kesahihan, malah terlibat secara langsung dalam amalannya.

Namun dalam konteks sinematografi, yakni drama televisyen dan cereka filem, unsur seram menjadi permainan kreatif sinematografi yang bertujuan mengusik deria menonton khalayak kepada suatu tahap ia mencetuskan rasa takut dan seram. Tetapi, apakah seram itu membawa makna kepada filem selain daripada tujuan hiburan - seperti yang dinyatakan oleh para pembikin.

Keadaan menjadi lebih gawat apabila seram, mistik, ghaib dan dunia gelap ini dikaitkan pula dengan khurafat, yakni perbuatan dan perlakuan dalam filem yang menggugat atau kerosakkan terus kehidupan beragama seseorang, dan tentunya, kita tidak mahu melihat natijah buruk akibat hanya dengan menonton cereka dalam filem dan televisyen.

Lalu, ada teguran dan pandangan yang mengatakan, paparan seram tanpa ilmu yang cukup mengenai segala yang bersifat mistik, ghaib, alam roh dan jin merupakan perbuatan yang membawa kepada syirik dan kejahilan mengenainya menjerumuskan kepada kepada pemesongan dan merosakkan akidah.

Ada pandangan yang mahukan, perkara seperti ini ditangani secara agama, yakni perlunya nasihat oleh orang faham dan tahu secara ilmu dan mahukan, adanya garis panduan sebagaimana halal, dan dalam konteks ini dinamakan pematuhan Syariah. Hakikatnya, kita perlu beranjak, yakni, bersikap lebih proaktif dalam merangka kerja berhubung aspek khurafat ini, agar kita tidak membiarkan sesuatu berlaku sewenang-wenangnya, dalam keadaan terlepas pandang atau cuai dan lalai.
Saksikan perbincangan di U-Wartawan pada pukul 10 mlm 7 Januari 2011 bersama tamu di studio.

Interlok dan Kontroversi...



Selepas 40 tahun karya ini menemui khalayak, secara tiba-tiba Interlok menjadi isu dan kontroversi yang mencemaskan tatkala ia menemui pelajar selepas dipilih sebagai teks Komponen Sastera (KOMSAS). Alasan yang dilemparkan adalah ia bersifat rasis dan menghina kaum tertentu dan oleh itu tidak wajar dijadikan bahan pelajaran di sekolah kerana ada kaum yang berasa terhina disebabkan perkataan seperti paria dan pelukisan perihal kasta yang menjadi amalan masyarakat India.

Tentunya, boleh difahami bahawa isu ini telah dibawa keluar daripada konteks sastera dan menjadi isu politik, atau dipolitikkan sehingga ada yang melatah dan melenting dan membakar novel ini. Apakah kesalahan besar novel ini, atau dosa Interlok kepada masyarakat India. Tentunya, amat mendukacitakan cita tindakan seperti ini, atau sebarang ulasan yang mengecam dan membidas Interlok tidak melalui proses pembacaan, pemahaman dan pencerahan yang mendalam.

Kita juga tidak boleh menjadi emosional dalam perkara seperti ini kerana sesuatu isu boleh menjadi melarat kepada hal-hal lain, apatah lagi dalam konteks negara berbilang bangsa seperti Malaysia. Lantas, mari kita melihat segala kisah yang dipaparkan dalam novel Interlok ini, sama ada edisi asal atau Edisi Murid dalam konteks realiti sosial dan zaman yang diangkat, dan membuka minda kita tentang sejarah dan perjuangan bangsa, berjuang untuk membina kehidupan daripada serba kedaifan kepada kehidupan yang lebih bermakna.

Soal rasis atau menghina kaum tidak boleh dilihat sebagai suatu yang tegar dan totok dalam teks Interlok, sebaliknya, ia elemen yang membentuk bangsa-bangsa yang berasingan dalam suatu peradaban baru di bumi Tanah Melayu dan Malaysia. Sebelum kita menjatuhkan talak bahawa Sasterawan Negara Abdullah Hussein bersikap rasis, adalah lebih baik kita membaca dan memahami karya ini.

Kami di U-wartawan juga membawa isu ini ke kaca televisyen melalui Saluran 501, Astro AWANI pada 14 Januari ini, pukul 10 malam untuk mengupas dan memahami karya yang mengangkat hubungan dan perpaduan antara kaum yang menjadi paksi kepada kehidupan bernegara di Malaysia.

Jenayah Media Sosial



Media sosial yang ditakrifkan sebagai media untuk interaksi sosial merupakan antara medium baru dalam perhubungan dan berkomuniti yang mendapat sambutan ramai dengan peningkatan mendadak dalam sedekad. Dalam dunia ICT hari ini, perkataan seperti blog, twitter, sms, mms, youtube dan facebook bukan merupakan suatu yang asing tetapi sudah mendasasi kehidupan harian warga dunia termasuk Malaysia.

Namun, seiring dengan perkembangan tersebut telah timbul kebimbangan apabila teknologi ini sekali lagi menjadi manipulasi individu atau kumpulan tertentu. Melalui media baru ini, maklumat peribadi pengguna dikatakan menjadi mangsa kecurian oleh penyangak yang kemudian menggunakannya untuk kepentingan sendiri. Tidak kurang juga yang ditipu dalam laman-laman sosial ini sehingga mengalami kerugian material yang amat besar.

Apakah kita mahu meletakkan masalah ini sebagai kelamahan media sosial, atau kita perlu melihat kembali kepada diri manusia sendiri yang mudah terpedaya dengan tipu muslihat, atau sikap tamak kita yang akhirnya menjebakkan kita dalam perangkap yang disediakan.

Pada masa sama, apakah yang boleh kita perbuat untuk mendepani masalah seperti ini seperti kita sebagai pengguna media sosial dan bagaimana tindakan terbaik yang boleh memberi kesan paling berkesan kepada pelaku kesalahan.

Dalam apa juga perkara atau permasalahan, ia memerlukan tata kerja penyelesaian menyeluruh bermula daripada diri kita sebagai pengguna, sentiasa peka dan prihatin mengenai kedudukan kita serta berjaga-jaga dengan tindakan orang lain. Juga, tidak mengambil mudah dengan mendedahkan maklumat sulit dan penting kita kepada pengetahuan umum.

Kerajaan mempunyai Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) yang diberi kuara pemantauan, membuat peraturan dan penguatkuasaan bagi melindungi pengguna dan negara daripada perlakuan jenayah, tetapi hukuman yang berat semata-mata tidak memadai untuk membendung jenayah seumpama ini. Seperti juga jenayah-jenayah lain, pengguna tidak boleh beranggapan bahawa mereka bebas daripada pemerhatian penjenayah yang sentiasa mencari mangsa.

Jenayah media sosial sseiring dengan kecanggihan hidup hari ini, dan sebagai pengguna, kita perlu meletakkan diri dalam keadaan yang berdaya tahan daripada tindakan penyanggak siber.


Topik: Memerangi Jenayah Media Sosial


Tamu: Zulkarnain Mohd Yasin


Tarikh: 11 Februari 2011


Masa: 10 mlm (Siaran Langsung)


Saluran 501 (Astro Awani).

Pengupayaan OKU



Dalam kita mengejar pembangunan dan kemajuan negara, sejauhmanakah kita ada dan mahu memikirkan, apakah peranan yang boleh dimainkan oleh golongan ORang Kurang Upaya (OKU). Saya tidak mahu memperkatakan, apakah yang patut atau perlu diberikan kepada golongan ini untuk kelangsungan hidup kerana, ia seumpama kita memberi sesuatu bahagian hidup kepada peminta sedekah.

Kita perlu mengubah paradigma pemikiran dengan memberikan suatu anjakan baru kepada golongan ini, yakni melihat mereka sebagai golongan yang mempunyai keupayaan dan kelebihan tertentu yang berbeza daripada orang lain, atau paling tidak setara. Melalui langkah begini kita sebenarnya memberikan mereka kepercayaan atas dasar bahawa mereka mampu. Kita akan melihat mereka dengan menilai sisi kekuatan yang mereka miliki untuk dimanfaatkan dalam pembangunan insaniah atau atau modal insan.

Dalam zaman serba penuh persaingan, kita tidak boleh menjadi pemberi ikan untuk memberi makan, sebaliknya memberi pancing untuk mereka meneruskan kelangsungan hidup selagi hayat dikandung badan.

Lantas, apakah kita benar-benar bersedia dan mahu peduli bahawa golongan ini sewajarnya mendapat ruang kepercayaan kita, atau masih timbul lagi stigma negatif bahawa label OKU atau cacat ini telah membataskan keupayaan fizikal, malah mental.

Apa yang pasti pada hari ini, masih kedengaran suara songsang yang menidak, mahu pun membayangkan rasa memandang rendah terhadap golongan ini sehingga berterusan menyingkirkan mereka dalam kehidupan yang pasif dan semakin hilangnya mereka kepada sistem kemasyarakat. Masih ramai yang merintih biarpun untuk mahu hidup berdikari. Ramai yang memiliki kelulusan tinggi daripada IPT terus hidup dalam dunia kesedihan mereka apabila dinafikan peluang mendapat pekerjaan.

Bagi membincangkan topik Pengupayaan OKU ini, saksikan siaran langsungnya dalam rancangan U-Wartawan di Astro AWANI (Saluran (501) pada hari Jumaat, 11 Mac 2011, jam 10 malam. Anda dialu-alukan menyertai perbincangan dengan memberikan komen melalui platform yang disediakan, termasuk di blog ini.

Transformasi Pengangkutan Awam Darat



Kemelut pengangkutan awam darat di sekitar Lembah Klang, khususnya di Kuala Lumpur, Petaling Jaya, Cheras, Gombak, Ampang, Batu Caves antara lainnya amat menguji keupayaan pihak berkuasa dalam mengurus, mentadbir, menyelia dan merungkai permasalahan ini secara tuntas.

Tidak ada penyelesaian dalam erti kata sebenar anda tidak ada satu penyelesaian menyeluruh dalam isu ini, yakni, ia merupakan suatu pakej lengkap yang saling menyokong untuk memastikan setiap langkah yang diambil akan memberi pulangan setimpal dengan pelaburan wang yang dibayar.

Membaiki sistem pengangkutan aliran ringat seperti LRT Putra dan Star misalnya, perlu diseiringkan dengan pembaikan dalam sistem pengangkutan komuter, bas dan teksi bagi menjadikan seluruh rangkaian pengangkutan awam mencapai kecekapan yang tinggi.

Pembangunan dan pemodenan itu tidak semestinya dengan membina landasan aliran ringan deras, tetapi, bagaimana suatu rangkaian atau jalinan pengangkutan awam ini dibangunkan bersepadu dan saling melengkapi dengan keupayaan dan kecekapan optimum.

Kita boleh merujuk negara seperti Hong Kong, Singapura mahupun Jepun atau Beijing, tetapi pada akhirnya, kita juga perlu membangunkannya mengikut keperluan demografi dan mobiliti penduduk di sekitar Lembah Klang.

Selain melihat Lembah Klang, kita juga perlu melihat kepada skala yang lebih besar dalam konteks pembangunan sistem pengangkutan awam darat negara, kerana, pada hakikatnya, pengangkutan awam darat di luar Lembah Klang seperti Pulau Pinang dan Johor Bahru berdepan dengan masalah yang mendesak berikutan proses urbanisasi. Lantas, apakah kita mempunyai kupayaan dan kesungguhan untuk membangunkannya, demi memastikan penduduk di tempat terbabit mendapat kemudahan pengangkutan awam darat yang cekap.

Bagaimana pula dengan bandar-bandar lain, pinggiur-pinggir bandar dan luar bandar yang sering menjadi rungutan para pengguna. Antara yang lazim ditemui, mengapa dan kenapa perkhidmatan seperti bas dan teksi amat lemah, yakni masa menunggu yang terlalu lama, atau keadaan teksi yang amat daif. Juga, selesa dan sesuaikah pengangkutan awam ini untuk membawa penumpang daripada satu tempat ke destinasi.

Apabila melihat kepada keperluan dan tuntutan skala pembangunan yang besar itu, sekali lagi, kita wajar memikirkan bahawa penyelesaian dan pembangunan tuntas perlu dilakukan secara menyeluruh berdasarkan keperluan demografi negara.

Followers