Monday, November 22, 2010

The History of Mathematics


Cabang pengkajian yang dikenali sebagai sejarah matematik adalah penyelidikan terhadap asal mula penemuan dalam matematik dan sedikit perluasannya, penyelidikan terhadap kaedah dan notasi matematik di masa silam.Sebelum zaman moden dan penyebaran ilmu pengetahuan ke seluruh dunia, contoh-contoh tertulis dari pembangunan matematika telah mengalami
kemilau hanya di beberapa tempat. Tulisan matematik terkuno yang telah ditemui adalah Plimpton 322 (matematik Babylon sekitar 1900 SM), [1] Lembaran Matematik Rhind (Matematik Mesir sekitar 2000-1800 SM) [2] dan Lembaran Matematik Moscow (matematik Mesir sekitar 1890 SM).Semua tulisan itu membahas teorem yang umum dikenali sebagai teorem Pythagoras, yang nampaknya menjadi pembangunan matematik tertua dan paling tersebar luas setelah aritmetika dasar dan geometri.

Sumbangan matematik Yunani memurnikan kaedah-kaedah (khususnya melalui pengenalan penalaran deduktif dan simpulan matematik di dalam pembuktian matematik) dan perluasan pokok bahasan matematik. [3] Kata "matematik" itu sendiri diturunkan dari kata Yunani kuno, μάθημα (mathema), yang bererti " mata pelajaran ". [4] Matematik China membuat sumbangan awal, termasuk notasi posisional. Sistem bilangan Hindu-Arab dan peraturan-peraturan penggunaan operasinya, digunakan sehingga kini, mungkin dikembangakan melalui kuliah pada milenium pertama Masihi dalam matematik India dan telah diteruskan ke Barat melalui matematik Islam. [5] [6] Matematik Islam, pada gilirannya, mengembangkan dan memperluaskanpengetahuan matematik ke peradaban ini. [7] Banyak naskah berbahasa Yunani dan Arab mengenai matematik kemudian diterjemahkan ke dalam bahasa Latin, yang mengarah pada pembangunan matematik lebih jauh lagi di Zaman Pertengahan Eropah.

Dari zaman kuno melalui Zaman Pertengahan, letupan kreativiti matematik seringkali diikuti oleh abad-abad kemandekan. Bermula pada abad Pembaharuan Itali pada abad ke-16, pembangunan matematik yang baru, berinteraksi dengan penemuan saintifik baru, dibuat pada pertumbuhan eksponen yang berterusan sehingga kini.

1 comment:

  1. Assalamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah se orang TKW yg bekerja di kilang selangor malaysia, dan secara tidak sengaja sy lihat comentar pak Ramli dari singapur di internet tentang pesugihan dana hibah AKI SYEH MAULANA yg telah membuatnya sukses, saya pun coba buka situs pesugihan AKI SYEH MAULANA Di Website/situnya dan lihan no tlp aki, Saya pun langsug hubungi aki dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan uang RM 200 ribu yg sy minta benar benar terbukti dan semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir Tuhan, Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita semua, cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya, Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui Ritual Penarikan Dana Hibah AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses, Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyak Dikenal Oleh Kalangan Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia, jika anda ingin seperti saya silahkan Lihat No Tlp Aki Di website/internet ~>KLIK DISINI<~ Wassalam

    ReplyDelete

Followers